ECo-C sylaby
Modul Tímová spolupráca
Dnešná spoločnosť nesie prívlastok „vedomostná/komunikačná”. V dobe digitálnej éry sa stala nevyhnutnou, a to predovšetkým v hospodárstve, štandardizovaná osobnostná úroveň a komunikačné schopnosti.
Cieľ: Po absolvovaní certifikačnej skúšky disponujete štandardnými vedomosťami v oblasti „Tímová spolupráca“. Ovládate základné pravidlá a ste optimálne pripravený na výzvy v pracovnom živote.
Kategória | Prehľad vedomostí | Podrobnosti odboru znalostí |
1. Všeobecne | 1.1. Prečo tímová spolupráca? | |
2. Základy | 2.1. Čo je tím? | Ako funguje tímová spolupráca Okrajové podmienky tímovej spolupráce Výhody a nevýhody tímovej spolupráce Tím sa musí vyvíjať Kde sa tím uplatní? Druhy tímov Pomocou tímovej spolupráce sa zlepšia podnikové štruktúry – prečo? Čo robí tím dobrým tímom? – Kto je dobrý tímový hráč? Tímový duch – pocit „my všetci“ namiesto pocitu „ja sám“ Tímová komunikácia |
3. Vývoj tímu | 3.1. Vývoj tímu pomocou tímového tréningu | Možnosti Čo znamená byť schopný tímu? Feedback |
4. Vedúci tímu | 4.1. Vedúci tímu | Rola vedúceho tímu Čo sa od neho očakáva Úlohy vedúceho tímu Aké vlastnosti by mal mať dobrý vedúci |
5. Tímový výkon | 5.1. Hodnotenie tímových výkonov | Odmeňovanie podľa výsledkov Tímom podmienené motivačné systémy |
6. Podmienky úspešnej činnosti tímu | 6.1 Komunikácia 6.2. Akceptancia - prijateľnosť 6.3. Autonómia 6.4. Štruktúra 6.5. Zhodnosť 6.6. Koordinácia |
|
7. Schéma tímu | 7.1. Skupinové normy 7.2. Rozličné tímové úlohy |
Rozličné spôsoby správania sa v tíme Rola vykonávania úloh, údržbová rola, deštrukčná rola |
8. Rušiace faktory pri tímovej spolupráci | 8.1. Tímové spory 8.2. Styk s obťažnými kolegami a kolegyňami |
Ako dochádza ku konfliktom? Ako s nimi zaobchádzať? |
Modul Ako sa „predať“? = selfmarketing
Úspech = Vedomosti x Selfmarketing
Cieľ: V prvých minútach stretnutia tvorí vonkajší prejav až 60% celkového dojmu. Vaše vzdelanie, zvyky a kariéra môžu byť nadpriemerné, avšak nadobudnutie schopnosťi prvého dojmu trvá často veľmi dlho.
„Prvý dojem nemá žiadnu druhú šancu.“ (J.W. Goethe)
Modul Ako sa „predať“? = selfmarketing sprostredkúva základy pre úspešné osobnostné PR. Kandidátom sú objasnené jednotlivé zložky úspechu a talentu. Ako možno vybudovať pozitívny image, presvedčivo vystupovať a pritom vždy ostať autentický? Ovládate základné pravidlá „selfmarketing“, a disponujete vedomosťami z osobnostnej a komunikačnej oblasti.
Kategória | Prehľad vedomostí | Podrobnosti odboru znalostí |
1. Čo je marketing? | 1.1. Čo je marketing 1.2. Marketing – Mix |
Vedieť vysvetliť pojmy: marketing a marketing-mix |
2. Základy selfmarketingu | 2.1. Osobné stanovisko je rozhodujúce 2.2. Vytýčenie cieľov 2.3. Správne využitie šance – „konečne moje vysnívané zamestnanie“ |
Vedieť pochopiť a vysvetliť základné predpoklady dobrého selfmarketingu |
3. Ja a môj vplyv | 3.1. Čo môžem ponúknuť? 3.2. Čo má on/ona na rozdiel odo mňa? 3.3. Ako ma vidia druhí? 3.4. Schopnosť obhájiť vlastný názor 3.5. Pozitívne myslieť! |
Vedieť preskúmať seba samého – aké možnosti mám k dispozícii? |
4. Kompetencia | 4.1. Viem o čom hovorím! 4.2. Mať vlastný názor 4.3. Znesiem aj kritiku 4.4. Som tímovým hráčom |
Kompetencia v zamestnaní je dôležitá – takto nasadím optimálne moje znalosti v praxi |
5. Upozorniť na seba | 5.1. Hlas a výber slov 5.2. Aktívne na mítingoch 5.3. Úspešne sa prezentovať |
Poznať možnosti k správnej prezentácii vlastnej osoby a rozumieť im |
Modul Manažment pri konfliktoch
Konflikty sú v bežnom ľudskom živote a obchode všadeprítomné a nevyhnutné, vraví známa hypotéza. Prax života nás učí, že je takmer nemožné žiť život bez konfliktov.
Cieľ: Úspešné zvládnutie a preukázanie vedomostí z oblasti Manažment pri konfliktoch a ovládanie základných pravidiel.
Kategória | Prehľad vedomostí | Podrobnosti odboru znalostí |
1. Spory a ich príčiny | 1.1. Druhy sporov 1.2. Vonkajšie vplyvy |
Vedieť odhaliť príčiny vzniku sporov |
2. Vznik sporu | 2.1. Úrovne diania sporov 2.2. Varovné signály eskalácie 2.3. Stratégie na odstránenie eskalácií |
Vedieť vysvetliť stupne eskalácie; Ako pristúpim k vzniknutému sporu? |
3. Metódy spracovania sporov | 3.1. Oslovenie sporov 3.2. Stratégie spracovania sporov 3.3. Diskusia o spore 3.4. Iniciatívy na ukončenie sporu |
Vedieť ako vzniknutý spor spracovať a aj ho efektívne vedieť ukončiť Napr.: osobná zodpovednosť, vzdanie sa úlohy obete, preukázanie ochoty jednať, atď. |
4. Riešenie sporov | 4.1. Možnosti | verejný boj skrytý boj odloženie na neurčito zhodnutie sa „Fair play“ kompromis kooperácia kapitulácia útek alebo rozchod |
5. Prevencia | 5.1. Štruktúry, ktoré produkujú spory 5.2. Zmysel a účel sporov 5.3. Fázy a kroky spracovania sporov |
Čo znamená kladná podniková kultúra? Spor je podnet ku zmene |
Modul Komunikácia
Vitajte vo veku komunikácie!
Nie sú v dnešnej dobe rozhovory príliš krátke? Každodenne sme zahltení informáciami často do takej miery, že nie sme schopní zúčastniť sa na problémoch druhých. Aktívne počúvanie býva na základe denno-denného stresu takmer nemožné. Vďaka modernej technike komunikujeme rýchlejšie – SMS, E-Mail – avšak sú naše slová vždy správne zvolené? Nedorozumenia sú pred-programované. Kvantita tu jednoznačne nezodpovedá kvalite.
„Nemôžeme nekomunikovať.“ (Paul Watzlawick)
Cieľ: Základy komunikácie obsahujú témy ako: aktívne počúvanie, techniky kladenia otázok, argumentácia, vrátane reči tela a jej významu. S modulom Komunikácia máte v rukách doklad o komunikačných schopnostiach.
Kategória | Prehľad vedomostí | Podrobnosti odboru znalostí |
1. Základy komunikácie | 1.1. Princíp vysielač – prijímač 1. 2. „Povedané sa nerovná počutému“ 1.3. „Vnútorný dialóg“ |
Poznať pojem komunikácia, Čo je to vnútorný dialóg? Ako sa komunikuje? |
2. Aktívne počúvať | 2.1. Ignorovať rušivé vplyvy 2.2. Neposudzovať ihneď 2.3. Všímať si pohľady a držanie tela 2.4. Opakovať počuté 2.5. Neprerušovať |
Poznať a pomenovať najdôležitejšie kritériá aktívneho počúvania |
3. Nedorozumenia | 3.1. Ako vznikajú nedorozumenia 3.2. Zabraňovať nedorozumeniam |
Vedieť prečo môže dôjsť k nedorozumeniam a poznať možnosti ako im predchádzať |
4. Reč tela | 4.1. Čo je reč tela 4.2. Aktívna/pasívna reč tela 4.3. Vzpriamené držanie tela 4.4. Byť fit, robiť dobrú figúru, starostlivosť o telo,... 4.5. „Šaty robia človeka“ |
Vymenovať znaky telesného vyjadrovania. Vymenovať a popísať nevýhody predstieraného telesného vyjadrovania. Vysvetliť rozdiel medzi aktívnym a pasívnym telesným vyjadrovaním |
5. Rozvoj osobnosti | 5.1. Hlasy v nás 5.2. „dieťa vo mne“ – identifikácia vlastnej osobnosti |
Príklady uzatvorených osobností |
6. Rétorika | 6.1. Dejiny rétoriky 6.2. Čo je to rétorika 6.3. Ráznosť, pohotovosť – predpoklady, techniky, pohotové reakcie |
Ovládať dejiny rétoriky, rozumieť pojmu rétorika, ovládať techniky na pohotové a rázne konanie |
7. Vizualizácia – optické zobrazenie | 7.1. Čo je vizualizácia 7.2. Klasické médiá – tabuľa, magnetická tabuľa, nástenka…(flipchart) 7.3. Na základe výpočtovej techniky – PC + Beamer 7.4. Kde nájdu tieto médiá uplatnenie? |
Rozumieť pojmu vizualizácia, vedieť vymenovať vizuálne médiá, vedieť kde a ako sa tieto dajú použiť |